Friday, November 12, 2010

Exam .. Peperiksaan .. Imtihan ..

Macam biase setiap kali nak habis semester. Beginilah ragam mahasiswa mahasiswi berpulun study sebab nk exam. Itu adalah fenomena biasa yang berlaku. Daripada aku kecil dat means darjah 1 sampai la sekarang. Mesti berhadapan dengan peperiksaan. Dunia.. dunia..

Aku ingat lagi masa aku sekolah menengah. Tiap-tiap tahun ade BIG exam. Form 1 ade exam Intensif Bahasa, Form 2 ade exam SMRA, Form 3 ade exam PMR, Form 4 ade exam SMA, Form 5 ade exam SPM. Nasib baik tak sempat amek STAM . Itu tak termasuk exam skola belah petang lagi. Al maklumla aku ni Orang Johor. Belah petang pon ade kelas agama  darjah 6 dgn darjah khas. Siap pakai pangkat-pangkat lagi.  Oohh ..Oohh .. rindu nye zaman sekolah dulu.


Bila umur dah meningkat sekarang. Exam lain pula menjelma. Setiap semester ada exam  Sekarang  ni pon aku dan kawan-kawan tengah berpulun study untuk exam (study la sangat syima oii) dan ia akan berterusan sampai .............. Sampai bile?? Sampai kita kt Alam Akhirat. Cuak tak?? Kat sana pon ada exam jugak tau kawan-kawan. Kita solat cukup tak, Puasa ganti tak, bayar zakat tak? Semua ade exam maa. Lagi dahsyat lagi daripada semua exam kt dunia ni. Astagfirullah....


Itu lah realiti kita sebagai seorang manusia, hamba dan khalifah di dunia ini...
Aku doakan kepada semua yang akan menduduki peperiksaan. Semoga berjaya !! Mambruk alaik.
Dah bersedia belum? InsyaAllah marilah kita bersama-sama menuju kejayaan di dunia dan di Akhirat. aminn


p/s : Good luck jgk kepada Arol sebab nak exam arab esok. :)




1 comment: